Sunnuntaina kesäkuun 7. päivänä 2026

OBSOLETE COMPUTER MUSEUM
VANHOJEN TIETOKONEIDEN KERÄILIJÖILLE PALJON tietoa kaikesta mahdollisesta... Useat oman kokoelmani tietokoneetkin esitelty perusteellisesti, englanniksi.
TIETOKONEMUSEOTA YMPÄRI MAAILMAA
KLIKKAA LINKKIÄ ja saat luettelon näkyviin... Englanniksi ja ranskaksi. KIINNOSTAVIA SIVUSTOJA.


Perjantaina 15. toukokuuta 2025

Äsken posti toi kotiovelleni NOKIAN MIKROMIKKO 4 -kannettavan dos-tietokoneen vuodelta 1990.
Suomalaista tietokonehistoriaa, yksi häkkyrä entisten jatkoksi. Mukana käyttöohje, muutama korppu, Diconix-printteri, kantolaukku, hiiri ja kaikki tarpeelliset piuhat. Löytö netistä tietysti...


Keskiviikkona 13. toukokuuta 2025

TIETOKONE-SARJIS "TITI-CO" AFRIKASTA - suosittelen!!!


Vappupäivänä 1.5.2026;

Käänsin kiinalaisen softasivun tietoja - käy vilkaisemassa - ehkä jotain hyödyllistäkin löytyy?

KIINASTA HYÖTYOHJELMIA

Ei auennut linkki, tallensin sivun pdf-muodossa = kiinalaistasoftaa-infoa.pdf
Tämä avautui parin klikkauksen jälkeen. Katso.


January 31, 2026

1987 NIXDORF COMPUTER, tietokoneteollisuuden helmiä... Sain tämän 'kannettavan' digimuseoni kokoelmiin muutama päivä sitten. Laitteen aivot ovat tuossa isossa vaaleassa möykyssä, se yhdistetään piuhalla isossa mustassa kantolaukussa näkyvään näyttö/näppäimistö-osaan, mukana on erillinen hiirikin. Enää ei puutu kuin DOS-KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ ja sitten pääsisi jo testailemaan. Näytölle tulee toki tekstiä ja kehotus systeemin asentamiseen.


Sunnuntaina 14. syyskuuta 2025

UUSI 'ROSKIS' PÖYDÄLLE...

UUSI 'ROSKIKSENI' - Mac Pro 2013 Late 12-core Intel xeon, 64gb DDR3, 250gb SSD - Aikansa lippulaivamalli Mac Pro 2013 Late. Tämä on se kaikkein tehokkain malli, joka edelleen pyörittää mitä vain. 12-core Intel xeon, 64gb DDR3, 250gb SSD.

Tutustutaan 'uuteen' vuodelta 2013 olevaan Applen tehomasiinaan, hyvältä vaikuttaa. Äsken sain HMDI-liitännällä olevan näytönkin tähän Maccin...


Keskiviikkona 12 helmikuuta 2025;

Asensin HP Z1-tietokoneeseeni eilen irlantilaisen ZORIN-linuxin

Suomalainen Linus Torvalds aloitti 1990-luvulla Linux-käyttöjärjestelmän kehittämisen, ja siitä on tehty kymmenittäin erilaisia Linux-versioita. Eilen asensin HP Z1-tietokoneeseeni yhden näistä, irlantilaisen Zorin-linuxin. Aikoinaan suomalaisissa tietokonelehdissä, sanomalehdissä, aikauslehdissä oli aukeaman kokoisia juttuja Linuksesta, samoin telkarissa, ja kirjojakin hänestä ilmestyi. Lukaise Wikipediasta lisää - fi.wikipedia.org/wiki/Linus_Torvalds


Sunnuntaina 22. syyskuuta 2024

Näillä vehkeillä sivustojani teen

Siirsin työpisteeseeni yhden isoruutuisen lisää tunti sitten, vasemmalla HP Z1 27" ja ruutu jaettu kahdeksi = signalpenpals.net ja lahtelaista.net... Sitten 27" iMac, 24" iMac ja toinen 27" HP Z1. Loput lattioilla, pöytien alla ja etc. - - Klikkaa kuva suureksi !

Vasemman koneen käyttöjörjestelmä Win 11, iMaceissä Apple OS/Win7 ja oikealla ruudussa Linux, normaalisti Win 10.


Torstaina 12 syyskuuta 2024

Löysin arkistoistani maailman suurimman tietokonelehden

Kuvassa 1991 lokakuun Computer Shopper, USA - Olin vuositilaaja useamman vuoden ajan, lehti ilmestyi joka kuukausi, yli 800 sivua, koko B3, paino pari kiloa.
Oli siinä selaamista, satoja valokuvia ja ilmoituksia, tuoretta tietoa kaikista tietokonealan uutuuksista ja markkinoista. Kiinnostavia aikoja...
INFOA - COMPUTER SHOPPER


Keskiviikkona 28. elokuuta 2024

Kaikenlaista sitä ihmiselle mieleen juolahtaakin

Eilen tein kauppoja, ostin isoruutuisen tietokoneen, HP Z1 workstation, työasema, ammattikäyttöön, retroa, all-in-one. Ja viereisellä pöydällä on ennestään samanlainen jättiläinen, ja lisäksi vastaava Applen iMac, retroa sekin.

'Digimuseostani' löytyy noita applen isoruutuisia kaikkiaan kuusi, 24-tuumaisiakin neljä. Ja muita museohäkkyröitä kymmenittäin... No mihin ihminen tällaista määrää romuja tarvitsee? EI MIHINKÄÄN! Mutta pitäähän lapsella leluja olla, leikkiminenhän on kivaa. Ja minähän en tietokoneilla leiki, minä teen aina 'töitä', vuorokaudet ympäriinsä, kehdosta hautaan.

Tästä uudesta vanhasta ovat äänet kateissa. Netti siis näkyy, mutta elokuvat ovat mykkiä, musiikki ei soi, uutisissa ei puhuta mitään! No voihan paska, sen siitä saa kun kokeilematta parintonnin työtietokoneita ostelee! Ei vaineskaa, HP Z1 maksoi UUTENA tuhansia, nyt alle satasen, MUTTA silti. Äänet kateissa... Väliäkö hällä, viereisillä pöydillä huutaa kaksi masiinaa ääneen, vieläkö tähän kolmas tarvittaisiin samaan aikaan möykkäämään?

No miten aion laitteilla leikkiä? Vanhassa HP:ssä on käyttöjärjestelmänä win11/win10, tässä mykässä uudessa win10, iMacissä applen OS ja lisäksi win7. Pistän piuhan uuden ja vanhan välille ja siirtelen sitä pitkin ohjelmia laitteelta toiselle, ja välillähän piuhan voi liittää iMacin win7-puolelle ja kopsata sieltäkin jotain muille häkkyröille. Tekniikasta en mitään ymmärrä, siksihän tätä toimintaa leikkimiseksi kutsunkin. Ehkä jotain järkevää löytyy ja sehän olisikin sitä 'aitoa keksimisen iloa' !!!

Raimo Kaarna - signal@sci.fi - 28.8.2024


Ääni toimii, Windowsin päivitin...

'Digimuseostani' löytyi apu ääniongelmaan, nyt tässä vanhassa HP Z1:ssä soi musiikki, kuunnellaan uutiset ja katsellaan elokuviakin. Käyttöjärjestelmänkin vaihdoin windows kympistä win yhteentoista. Workstation workkii, työkone työskentelee. Näytön jaoin kahdelle erilliselle sivulle. Hienoa ja kätevää, nopeuttaa hommiakin.



OQO - Tämä on aito windows-tietokone vuodelta 2005, ei mikään älypuhelin tai kännykkä. Hinta yli 1.000 USA dollaria. Lisää tietoa linkistä. - My smallest handheld computer OQO, with windows OS. - Link to information - OQO computer info
Bondwell cp/m Australiaiskaunotar siirtyi jo 'RaminRomut Digimuseoon', sieltä löytyy.

LÄHIAIKOINA SIIRRÄN KAIKKI TIETOKONEJUTUT JA KUVAT OMAKSI SIVUSTOKSEEN, JA NIMI ON YLLÄTTÄEN "RaminRomut DIGIMUSEO" - linkki www.facebook.com/groups/262520792775341


Lahdessa torstaina heinäkuun 4. päivänä 2024

Taas tapahtuu, ohjelmia päivitetään...

Tänään torstaina 4.7.2024 sain vihdoin iänikuisen vanhan isoruutuisen 27" all-in-one HP-tietokoneeni toimimaan uusimmalla eli Windows 11-käyttöjärjestelmällä. Nyt sitten vaan kaikenmaailman vanhoja hyötyohjelmia asentelemaan ja testailemaan. Lehtykäisten ja nettisivustojen tekemisessä tarvitaan monia erilaisia ohjelmia kuvankäsittelyyn, tekstien kirjoittamiseen, sivujen ulkoasun suunniteluun, aineiston lähettämiseen nettipalvelimille jne jne. Ja tietysti aikaa ja rahaakin, mitäähän ei saa ilmaiseksi nykyään. Kahden sivuston ylläpitoonkin menee satoja euroja joka vuosi.


Ja homman onnistumisen kunniaksi hymyileviä päivänkakkaroita omalta kotipihalta...


Sunnuntaina 5. päivänä toukokuuta 2024

Mitä tänään katsoit telkusta?

Klikkaa kuvaa ja näet suurena mitä minä katselin iltakymmenen tienoilla ruudulta.

NÄISTÄ LINKEISTÄ VOIT KATSELLA
YLI TUHATTA iTV-KANAVAA
TIETOKONEESI RUUDULTA.
KLIKKAA!


KLIKKAA TÄTÄ JOS TIETOKONEET KIINNOSTAVAT - CLICK BELOW TO SEE RETRO COMPUTERS

COMPUTER MAGAZINES 1970's 1980's - - ELECTRONICARCHIVES.ORG


Maaliskuun 4. päivänä 2024
RAIMO KAARNA

TESTAILIN 1991 ja 2011 TIETOKONEAARTEITANI TÄNÄÄN
- viimeksi käynnistin Appleni noin viisi vuotta sitten...
Kaikki toimii, ohjelmia runsaasti, hinta aikoinaan korkea!
Samanlainen tänään 04.03.2024 eBayssä myytävänä, 806 euroa Microsoftin 32 Gb Surfacekin pelaa hienosti, tabletti Kaikkea sitä keräilijän kaapeista ja hyllyiltä löytyykin...